Bieżące informacje

Co zrobić by nie dać się oszukać! Zawsze weryfikuj to, z kim rozmawiasz! Nie przekazuj też nikomu pieniędzy, ani danych do konta!

Data publikacji 22.02.2021

Przestępcy działający metodą m.in. "na wnuczka” lub „na policjanta", wciąż oszukują osoby w wieku senioralnym. Wyłudzają oni m.in. pieniądze, które często stanowią oszczędności gromadzone latami. Nie bądźmy obojętni i ostrzeżmy naszych krewnych o tym, że mogą do nich telefonować osoby podszywające się pod członków rodziny, urzędników lub funkcjonariuszy służb. Zostawmy im też w widocznym miejscu swój numer telefonu, aby mogli zawsze zweryfikować osobę dzwoniącą i nie znaleźli się w sytuacji stresowej, związanej z utratą oszczędności życia.

Wrocławscy policjanci nadal odnotowują próby dokonania oszustw na szkodę osób w wieku senioralnym. Niektóre z prób, jakie podejmują przestępcy, niestety są skuteczne i kończą się odebraniem poszkodowanemu oszczędności życia. Sprawcy podczas rozmów najczęściej podają się za wnuczka, siostrzeńca, pracownika banku, administratora, czy urzędnika państwowego, prokuratora lub funkcjonariusza policji. Większość osób potrafi właściwie zachować się w tego typu sytuacji i odkłada słuchawkę, nie wdając się w dyskusję z oszustami, a chwilę później informuje o okolicznościach Policję. Część osób kontaktuje się też z rodziną, by zweryfikować historię opowiedzianą przez rozmówce. Mogą to być legendy o nagłym wypadku i pilnej potrzebie przekazania gotówki lub innym tragicznym zdarzeniu.

Właściwe zachowania seniorów to niewątpliwie wzrost świadomości w tym zakresie m.in. w związku z licznymi kampaniami społecznymi i działaniami prewencyjnymi wrocławskich policjantów, a także publikacjami i przekazami medialnymi. Ważnym elementem w walce z przestępcami oszukującymi osoby starsze, jest też niewątpliwie zaangażowanie się członków ich rodzin i przekazywanie najbliższym ostrzeżeń.

Jak pokazują przykłady, przestępcy wymyślają coraz bardziej dramatyczne historie, aby silnie oddziaływać na emocje ofiar. Liczą w ten sposób na ich chęć niesienia pomocy innym.

Oszuści podczas rozmów próbują też wyciągać od seniorów dane do kont osobistych, a gdy im się to uda, sami przelewają pieniądze na swoje rachunki bankowe.

Do podobnej sytuacji doszło w sobotę na Śródmieściu, gdzie do 79-letniej kobiety zadzwonił oszust podający się za policjanta. Mężczyzna powiadomił wrocławiankę, że jej córka jest w areszcie, ponieważ potrąciła kobietę. Oszust poinformował 79-latkę o konieczności przekazania pieniędzy, aby mógł pomóc córce. Niczego niepodejrzewająca kobieta przekazała 15 tysięcy złotych oszustom.

Policjanci radzą, aby:

  • bezwzględnie stosować zasadę ograniczonego zaufania,
  • informować Policję o każdej próbie oszustwa pod alarmowymi numerami telefonów lub bezpośrednio na numery służby dyżurnej najbliższej jednostki Policji (numery telefonów do wrocławskich jednostek Policji – patrz niżej),
  • krytycznie podchodzić do każdego telefonu informującego o zdarzeniach i sytuacjach wymagających naszej pomocy finansowej lub wsparcia,
  • każdorazowo konsultować się z najbliższymi w przypadku kontaktu osoby potrzebującej naszych pieniędzy,
  • potwierdzać lub zaprzeczyć zaistniałej sytuacji poprzez kontakt z osobą, która się do nas dodzwoniła, a w przypadku  braku możliwości nawiązania takiego kontaktu, skontaktować się z innym bliskim członkiem rodziny,
  • nie otwierać drzwi osobom nieznanym, tym bardziej jeśli przebywamy w mieszkaniu lub domu samotnie,
  • nie przekazywać osobom podającym się za funkcjonariuszy służb mundurowych żadnych środków pieniężnych i kosztowności,
  • prosić o wylegitymowanie się osoby podającej się za funkcjonariusza – do czego każdy ma obowiązek – ze   stopnia,  imienia i nazwiska, miejsca pełnienia służby, czy też identyfikatora kadrowego. Podane dane radzimy zapisać, aby następnie skontaktować się z daną instytucją w celu potwierdzenia, czy dana osoba faktycznie pełni w niej służbę.

W razie pytań lub jakichkolwiek wątpliwości policjantki i policjanci Komendy Miejskiej Policji we Wrocławiu oraz jednostek podległych proszą o kontakt. Każda informacja będzie od razu sprawdzana przez funkcjonariuszy.

 

Wykaz telefonów dyżurnych jednostek podległych KMP Wrocław:

Komisariat Wrocław - Stare Miasto: 47 871 31 31, 47 871 43 90

Komisariat Wrocław - Ołbin: 47 871 96 18, 47 871 43 06

Komisariat Wrocław - Śródmieście: 47 871 43 58 , 47 871 22 17

Komisariat Wrocław - Krzyki: 47 871 46 00 lub 01,02,03

Komisariat Wrocław - Rakowiec: 47 871 56 77, 47 871 43 44

Komisariat Wrocław - Fabryczna: 47 871 02 13, 47 871 43 80

Komisariat Wrocław - Leśnica: 47 871 32 96, 47 871 28 50

Komisariat Wrocław - Grabiszynek: 47 871 14 21, 47 871 41 16

Komisariat Wrocław - Psie Pole: 47 871 46 05, 47 871 45 25

Komisariat Wrocław - Osiedle: 47 871 78 94, 47 871 28 20

Komisariat w Długołęce: 47 871 21 77

Komisariat w Kątach Wrocławskich: 47 871 65 07

Komisariat w Sobótce: 47 871 63 20

Zespół Komunikacji Społecznej

Powrót na górę strony